hoihoi

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
monica
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 16:17

hoihoi

Bericht door monica »

Hallo allemaal,

Ik ben monica, huisvrouw en moeder van 41 jaar.
Sinds vandaag in het bezit van een koppeltje Chalcosoma atlas, welke ik heb gekocht op een beurs.
Normaal zoek ik eerst info eer ik een dier aanschaf, maar ik zag ze, en na een stuk of 10 x bij de kevers voorbij te zijn gelopen heb ik ze toch gekocht.
Het zijn niet mijn eerste kevers, heb reeds eerder een poos verschillende soorten fruitkevers gehad, al is dat toch wel weer een flinke poos geleden :roll:
De verkoper van de kevers sprak engels en was er maar druk mee met al dat volk (had echt een mooie kraam), dus de hoofdzakelijke info heb ik gevraagd, en ook antwoord op gekregen.
Maar de meeste vragen stel ik toch maar even hier.

Ik heb de kevers in een bak van 50 x 40 cm bodemopp. op een mengsel van vooral veel halfvergaan blad uit het loofbos en wat turfstrooisel.
Lekker vochtig maar beslist niet nat, en op een temperatuur van ong. 23/24 graden gedurende de dag, s'nachts daalt ie een graad of 2.
Een stukje banaan, en 1 x daags sproeien.
Dit zou dus goed moeten zijn?

Maar hoe zit dat met de leeftijd, hoe oud worden ze bv., en zijn ze enigzins kweekbaar?
Ik vind ze behoorlijk traag, mn. het vrouwtje (ze zit nu reeds enkele uren op dezelfde plek)...zouden ze tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten...of is dit normaal??
Kortom alle info is welkom, vind het schitterende kevers!

Alvast bedankt!

Groetjes Monica.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

welkom.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Monica en een heel hartelijk welkom ! Wat leuk dat je een koppeltje C atlas heb gekocht ! Op zich is je bak opzet goed alleen zou ik er geen turf in doen omdat dit een lage zuurtegraad heeft en dus erg zuur is...
monica
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 16:17

Bericht door monica »

@ Koener ...bedankt!

@Hansje Pansje, ook bedankt!
Beter maar alleen de humus en wat houtmolm dus?
Ik heb een hele zak dus ik kan het zo weer verwisselen ;)
Ik zit me alleen suf te zoeken naar wat specifieke info, valt nog niet zo mee dat te vinden, dus als iemand iets weet...graag :) !
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom Monica, ik heb je toegang gegeven tot de rest van het forum. Er zijn meer mensen die die kevers houden dus je zal best wel wat info kunnen vinden.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Welkom op het forum!!
Veel plezier hier 8-)
(uiteraard is foto's posten geen bezwaar :lol: )
Je eigen gras is groener dan je denkt
monica
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 16:17

Bericht door monica »

@ Peter, bedankt...kan zeker wat info gebruiken :D

@Petra, ik zal zo snel het even kan zeker foto's posten.
Van het vrouwtje zal het ietwat lastig worden, zij graaft zich overdag in, het mannetje zit practisch altijd in beeld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is goed nieuws, dan is ze hoogst waarschijnlijk eitjes leggen ;)
monica
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 16:17

Bericht door monica »

Hansje Pansje schreef:Dat is goed nieuws, dan is ze hoogst waarschijnlijk eitjes leggen ;)
Dat zou nog eens een leuke verassing zijn, ik zou er graag nakweek van hebben :) !
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

hoi

vraagje heb je de kevers in spijkernissen gekocht bij peter grabowitz, ik vraag dit omdat ik er die dag ook heb gekocht bij hem.
ben vandaag in lebbeke geweest en heb nog wat soorten bij hem gekocht.

grt bert
Plaats reactie