Enkele foto's (DHS, DHM en Allomyrrhina)

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Prachtig Tom!!!!!!
Je eigen gras is groener dan je denkt
reptimike
L2
Berichten: 62
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 21:45

Bericht door reptimike »

schitterend resultaat zenne
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat nou 'de beste kwekers zitten in Japan' !!! Prachtig Tom !
Blijf me alleen afvragen hoe je het voor elkaar krijgt dat de dekschilden zo mooi zonder stukjes/kruimeltjes oase blok blijven... Bij mij is het steeds geen succes... De dieren gaan met de pootjes langs het oase en drogen dan op met oase in/aan hun dekschild....
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hansje Pansje schreef:Wat nou 'de beste kwekers zitten in Japan' !!! Prachtig Tom !
Blijf me alleen afvragen hoe je het voor elkaar krijgt dat de dekschilden zo mooi zonder stukjes/kruimeltjes oase blok blijven... Bij mij is het steeds geen succes... De dieren gaan met de pootjes langs het oase en drogen dan op met oase in/aan hun dekschild....
Hier idem, heb het 1x geprobeerd maar was een regelrechte ramp.
Wel denk ik eens gelezen te hebben dat ze in een bepaalde hoek moeten liggen,
maar ook dan blijven ze met die pootjes bezig en het draaien doet ze ook geen goed.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

damn........ kijk en daar doe ik het ook voor wat een freaking mooie beestjes zijn het ook. erg mooi tom
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

prachtig!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

@ Petra en HansjeP: Voor die oases moet je wel met een paar kleine details rekening houden.

Zoals Petra reeds gezegd heeft moeten de kunstmatige popkamers in een bepaalde hoek liggen, waarbij één uiteinde lager ligt dan het andere. Het laagst gelegen gedeelte is dan natuurlijk hetgeen waar het abdomen naartoe gericht is. Ik weet niet of het merkbaar is op de foto's hier, maar ik zal een kleine schets posten waarop dit goed te zien is.

Daarnaast moet je vóór het gebruik ervan de volledig uitgegraven popkamer goed aandrukken (in feit mag je in het begin niet te veel uitgraven omdat bij het aandrukken toch meer ruimte wordt gecreëerd), zodanig dat je een zeer stevig en glad oppervlak verkrijgt waarop de pop zal kunnen liggen.

Dan is er ook nog de bevochtiging van de oaseblok: giet zowel over de blok alsook het oppervlak van de popkamer een stevige teug water (niet ijskoud water!) en daarna dep je het oppervlak met een beetje keukenrolpapier om het overtollige water in de popkamer een beetje op te nemen. De blok oase absorbeert de rest wel.

Uiteindelijk heb je dan ook nog de breedte en diepte van de popkamer zelf (het ontwerp ervan). Ik heb doorgaans gemerkt dat popkamers veel te breed of te ondiep worden gemaakt waardoor de kever zich bij het uitkomen niet kan omdraaien (met als gevolg misvormde dekschilden) of deze uit de popkamer klautert en gewoonweg van het oaseblok naar beneden dondert. Hou hier rekening mee, de popkamer mag zeker niet breder zijn dan 1,5 maal de breedte van de pop zelf en moet zeker diep genoeg zijn. Een goede hulp bij de diepte is het deksel van de doos (waarin de popkamer geplaatst wordt) laten fungeren als "plafond" voor de popkamer zelf, dan kan de volwassen kever er zowiezo niet uit geraken indien de blok genoeg aansluit bij het deksel (gebruik substraat of keukenrolpapier op de bodem om de popkamer hoger te kunnen plaatsen).

Hebben jullie trouwens foto's van de popkamers die jullie gemaakt hebben? Laat dan zeker eens zien. ;)

Ik hoop alvast dat jullie hier iets aan hebben.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier heb ik zeker al iets aan... Zal een kijken waar de foto's uithangen, het was echt droevenis...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit is dan die schets. Eigenlijk hoort het bovenliggende gedeelte in de randen wat breder gemaakt te worden dan op de schets (de hoorns krijgen hierbij vrij spel ;)) en horen de zijdes van de popkamer rechter te zijn, maar met mijn programma lukt het mij niet zo goed...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Toch maar weer eens gaan proberen dan...
Plaats reactie