D.h.morishimai L2

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

ok is goed dan blijf ik voorlopig nog wel bij hun uit de buurt :)

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Richard,

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd he, maar het is slechts een goede raad indien je succes wilt halen met deze specifieke ondersoort van Dynastes hercules.
Ik weet dat de L1 L2 larven bij te regelmatige verstoring nauwelijks of weinig zullen bijkomen en bijgevolg niet eens het L3 stadium bereiken of als lichte L3 sterven. Gewoonlijk halen gevorderde L2 larven ongeveer 20 g alvorens over te gaan naar het L3 stadium. Bij vroege L3's is de gewichtstoename de eerste 2-3 maanden zeer groot (soms tot 30 g in slechts 1 maand tijd) en deze daalt naarmate de L3 larf ouder wordt. Hierbij pas ik steeds hetzelfde protocol toe: ongeveer om de maand en half substraat voor 2/3 vervangen (de bak wordt volledig geledigd, het nieuwe substraat wordt dan best HOUT eerst onderaan de bak gegoten en hierop voeg ik dan een deel van het oude substraat terug toe (ongeveer 1/3 en voornamelijk het deel met de minste hoeveelheid larvenkeutels)).

Vooral bij de eerste 2 stadia (L1 en L2) wordt aan de larven best een goede hoeveelheid substraat (witrot hout + bladhumus) aangeboden + kan men de larven probleemloos samenhouden (gemiddeld per 5 à max. 10 in een volledig gevulde Ikea Sämla bak van 11 L. - ik gebruik deze bakken steeds als referentie omdat ze een goed beeld vormen van hoe de bakken eruit zouden moeten zien, andere bakken zijn ook meer dan welkom en mogen gerust qua hoogte groter zijn).

Eénmaal L3, hou je vrouwelijke L3's best apart in 5 L. vierkante of rechthoekige bakken (ongeveer 20X20X20 cm; deze worden vaak aangeboden op de beurs in Houten door verschillende kwekers) of emmers met dezelfde inhoud en mannelijke L3's in 5 tot 10 L. bakken of emmers (afhankelijk van het gewicht en leeftijd van de mannelijke larf).
Je kan de larven ook per L3 koppel houden in een 22 L. bak (ook Sämla) gevuld tot 2/3 met substraat (ongeveer 16 tot 18 cm diep).
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

ik vatte het ook niet verkeerd op :D ik zette het er iets verkeerd en te kort neer :oops:
als je raad geeft over deze soorten neem ik dat ook meer dan aan van je en probeer je raad dan ook zo zorgvuldig mogelijk uit tevoeren
want wat dat betreft ben ik nog maar een noobie om t zo te zeggen :D
met dieren die me zeer intereseren ben ik altijd een beetje nieuwschierig en ongeduldig
want mag altijd graag zien wat een dier zo de heledag doet en wat zijn gedrag is en dergelijke

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Richard, geen probleem; alleen ga je het dan toch lastig hebben met de larven hoor. Misschien is het dan ook best dat je altijd kevers hebt met een snellere cyclus die je als volwassen kevers kan bekijken.

Dynastes hercules ssp. zijn nogal trage groeiers en de larven kunnen niet echt opgevolgd noch bekeken worden (geldt trouwens voor alle keversoorten). De dozen worden zelfs het best zo weinig mogelijk aangeraakt daar de larven iedere trilling of beweging waarnemen en daardoor steeds gaan migreren naar een andere "veiligere" plek in de doos. Hierbij verliezen ze dan opnieuw energie en gewicht.

Het resultaat na maanden geduld en mits goede opkweek is echter lonend! ;)
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

ik begrijp wat je bedoelt zal gewoon geduldig moeten wezen en moet ze niet storen als het niet nodig is
want wil ze toch een zo´n fijn mogelijke omgeving geven als mogelijk is
zodat ik deze hobby zo goed als ik kan voort kan zetten want heb de kevervirus goed te pakken :D

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Plaats reactie