samen plaatsen van verschillende soorten kevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
wera89
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:44

Bericht door wera89 »

Je hebt nu bosgrond nodig dus ik zou niet wachten tot de herfst :D

Ik denk dat het niet echt iets uitmaakt, het is net herfst geweest en er liggen bij mij in het bos nog zat rotte bladeren, hout en bosgrond sowieso! ;)

En wat betreft eiken en beukengrond zoeken, dat is niet zo moeilijk. Als je niet helemaal weet hoe een eik en beuk eruitzien, kijk je even op de links hieronder ;) , dan ga je bij jou in het bos opzoek naar die bomen. Als je ze gevonden hebt, kan je het aarde ed. wat een beetje onder die boom ligt meenemen!!

beukenboom
http://data.weeronline.nl/html/images/w ... e/beuk.jpg
beukenblad
http://www.tuinkrant.com/plantengids/hagen/6490.jpg

eikenboom
http://www.elona.nl/nl/steden/jpg/p_eikenboom.jpg
eikenblad
http://www.bomengids.nl/pics/Amerikaans ... g_3059.jpg
eikenblad
http://www.mediumferry.com/spiritueel/a ... uw/eik.jpg
Smaragdesthes africana africana
PSG 18, 270
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Goed, laat ik dit topic weer eens aanslingeren.

Op het moment hebben we hier een bak met Eudicella smithi bertherandi en een bak met Pachnoda marginata. Beide bakken zijn groot zat om er een tweede soort naast te houden en wat variatie in de bak is altijd leuk natuurlijk. :D

Nu weet ik dat ze niet samengaan, maar mijn vraag is: wat zijn nu leuke soorten om met deze te combineren? Dus welke kevers kunnen er bij de Eudicella's en welke kunnen er bij de Pachnoda's bij?

Wat betreft de pachnoda's weet ik:
wel Smaragdesthes africana oertzeni
niet Chelorrhina, Mecynorrhina en Eudicella
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

Waarom zouden Eudicella en Pachnoda niet samengaan? Ik heb ze lang bij elkaar gehouden en dat ging erg goed. Ook Mecynorhina, Mecynorrhinella, Eudicella, Pachnoda en Chlorocala kunnen heel goed bij elkaar. Alleen zou ik geen verschillende Pachnoda of Chlorocala soorten bij elkaar houden vanwege eventuele hybridisatie. Als je het leuk vindt kunnen bovengenoemde soorten samen een hele leuke bak maken!

Alleen als je zeker wilt weten van welke soort de larven zijn die je gaat krijgen, dan kan je de soorten beter apart houden. Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zover ik wist waren de larven van de Eudicella gevaarlijk voor de larven van de Pachnoda's? :? Is het niet zo dat de ene larf de andere eet? Of moet ik dat oplossen met extra honde/kattebrokken?

Dat was namelijk ook de reden dat ik de Pachnoda's gescheiden heb van de Eudicella.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hangt ervan af of je genoeg jouw bosgrond ververst en/of er genoeg plaats is in de bak om een bepaald aantal larven te kunnen houden..
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

Zeker bij deze soorten is het niet zo dat de ene larve de andere eet bij voldoende aanbod van "normaal" eten (= kannibalisme). Volgens mij komt kannibalisme niet voor, als de larven maar genoeg ruimte en te eten hebben. Ze komen elkaar dan wel tegen, maar zijn onderling niet agressief. Bij te weinig ruimte/eten worden ze agressief en verwonden ze elkaar gemakkelijk (ze hebben tenslotte een dunne huid), waardoor ze overlijden. Daardoor lijkt het alsof er kannibalisme optreedt, maar bij mijn weten heeft niemand dat nog waargenomen. Doe deze soorten maar lekker bij elkaar en zorg dat de larven genoeg ruimte en eten hebben.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Oke ik heb een terrarium van : 40,5 diep, 41 hoog en 60,5 breed met 24 liter bodembedekking (8 centimeter ofzo). Daarin zitten (en dit is echt een grove schatting +/- 80 Eudicella larven), een stuk of 3 Eudicella cocons en enkele kevers (5 ofzo).
De Pachnoda's zijn nu aan het paren, het zijn zo'n 11 kevers.

Past dit in die ene bak? :P Of wordt het binnenkort tijd om, als de larven kevers worden, wat nieuwe baasjes te vinden?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

Als je zoveel larven hebt, is het wellicht te overwegen om ze uit het terrarium te halen en apart op te kweken, bijvoorbeeld in 15L (of groter) bakken. Op die manier kan je beter zicht houden op jouw larven en met zulke aantallen (80+ kevers) is aanbieden aan mede-hobbyisten wellicht een optie. Dan kunnen die er ook van genieten. Ik werd trouwens al gek van 40 Eudicella's in een bak van 40x40x80!

Groeten,

Pim
ziggycardon
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 20:34

Bericht door ziggycardon »

Ik ben nog nieuw in de kever wereld en vroeg mij deze vraag ook af ;p
Dus zoals ik hier allemaal kan lezen kunnen meerdere soorten samen :)
Dus ik kan Stephanorrhina Guttata Guttata, Pachnoda Marginata Peregrina en Chlorocala Africana Oertzeni samen zetten in een terrarium van 60 x 40 x 50?
En nog een belangrijke vraag, kan ik mijn Reuzenmiljoenpoot (A. Gigas) daar ook bij zetten.
- 5 Trypoxylus dichotomus
- 4 Stephanorrhina Guttata Guttata
- 20 Pachnoda marginata peregrina

Verder nog
6 Terrariums & 7 Aquariums

Kever verlanglijst
- chlorocala africana oertzeni
- Kaakkever soorten
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ziggy,

Deze kevers gaan zeker samen.
Alleen zou ik de miljoenpoot er niet bij gaan zetten. Ik ken de relaties tussen miljoenpoten en kevers niet, maar voor kakkerlakken is het een no-go (de faeces die kakkerlakken uitscheiden zijn zeer schadelijk voor de larven. Ook kan het wel eens zijn dat jouw miljoenpoot gestoord/aangevallen wordt door de eventuele larven in het substraat.
Plaats reactie