Rozenkever larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Jeff.N
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 apr 2009, 17:03

Rozenkever larven

Bericht door Jeff.N »

Hallo, ik wil binnenkort wat Rozenkever larven gaan kopen maar wil me natuurlijk eerst goed voorbereiden :)

- Hoeveel larven/kevers kan ik in een bak van 30x30x30 houden?

- Is 8cm zand genoeg voor de larven? Want anders kan ik men raampjes niet meer open doen :roll:

- 25°C genoeg voor de larven/kevers ?

Binnekort is het ook reptielenbeurs in Antwerpen waar ik waarschijnlijk wel naartoe ga, kan ik dan misschien beter eerst kevers kopen inplaats van larven? Of is het opkweken niet zo heel moeilijk? :D
En kunnen er Eudicella Gralli Hubini of Smaragdesthes africana oertzeni in? Vind die kevertjes zoo mooi, maar ze zijn natuurlijk weer wat groter.

Ps: Heb net op een paar vragen al antwoord gevonden in de Caresheet van de Rozenkever ;)

Mvg,
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zand?! :shock:
Volgens mij kun je beter bosgrond als bodembedekking gebruiken. Sommige soorten rozenkevers eten hout. Het beste kun je beuken en eikenhout gebruiken en geen dennenhout/dennenaalden! (dennenhars is giftig voor de kevers). Let op dat er ook geen miljoenpoten of duizendpoten bijkomen. Die kunnen namelijk nog wel eens je larven lastig vallen. Ook niet het bodemsubstraat magnetronnen, aangezien dan niet de hele kleine beestjes als mijten dood gaan, maar juist wel de wat grotere die de mijten eten.

Verder zijn de leefomstandigheden per kever verschillend. Maar een beetje rond googlen op de keversoort en huisvesting levert doorgaans genoeg resultaten op om uit de voeten te kunnen.

Voor de Pagnoda Marginata (een hele goedkope en gemakkelijke beginnerssoort) vindt je bijvoorbeeld
hier, hier, hier en hier informatie
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Jeff.N
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 apr 2009, 17:03

Bericht door Jeff.N »

Bedankt voor de info ;)
En met zand bedoelde ik bosgrond hoor :lol:

Mvg,
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

Bericht door Natan »

over bosgrong gesproken, om de hoeveel weken moet je je bosgrond eigenlijk verversen? :|
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Natan schreef:over bosgrong gesproken, om de hoeveel weken moet je je bosgrond eigenlijk verversen? :|
Natan,

Als je ziet dat de grond voornamelijk uit uitwerpselen bestaat is het een goed idee te verversen. Er is geen andere maatstaf voor, want het hangt af van de hoeveelheid grond, het aantal larven dat je er in hebt zitten en hun grootte.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Het komt er vooral op neer dat je zorgt dat er genoeg oud hout in zit, zodat de kevers (bij rozenkevers) of de larven (bij fruitkevers) kunnen knagen.

Waar je op moet letten is dat je met name in het begin zorgt dat je regelmatig ververst, dat is volgens mij het beste om een mijten plaag te voorkomen. Ook niet lang, banaan of ander rottend fruit laten liggen en vooral niet te nat houden (maatstaaf is dat de grond moet aanvoelen als potgrond die net uit een zak komt).
Verder als je mijten ziet, meteen roofmijten bestellen bij Refona.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Peter schreef:Het komt er vooral op neer dat je zorgt dat er genoeg oud hout in zit, zodat de kevers (bij rozenkevers) of de larven (bij fruitkevers) kunnen knagen.
Hout voor rozenkevers? Die eten niet veel hout, maar ze hebben het wel in meer of mindere mate nodig (10 - 20 %) voor de bouw van hun cocon. Voorzie vooral genoeg bladsubstraat (fijngemalen rotte bladeren van beuk-eik-es-esdoorn...) voor de larven en dan komt het goed.

Mvg,
Tom
Plaats reactie