M.t.ugandensis 2020

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Heel gaaf dat flamed shield! Had er eigenlijk nooit bewust van gehoord maar snap precies wat je bedoeld. Ben heel benieuwd of je dit kan vasthouden in volgende generaties aangezien het ook 'per ongeluk' ingekomen is. Of kun jij het zo sturen door bepaalde combinaties te maken dat dit effect geen toeval meer is?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Benjamin schreef: di 07 jul 2020, 11:59
bas schreef: ma 06 jul 2020, 14:23 De afgelopen jaren heb ik de M.t.ugandenis-kweek wat opgeschaald tot 6 kweeklijnen om vervolgens op kleur te selecteren. Het idee daarbij was om eerst de kleuren te krijgen die ik zelf het mooist vind, om vervolgens met die stam op formaat te gaan kweken.
Nou dit zijn ook al aardige jongens toch
Deze zijn een miezerige 6cm, dus niet echt om over naar huis te schrijven. Deze hebben als larve met veel samen gezeten. Dat gaat de volgende ronde, met wat extra aandacht wel goed komen. Dan ga ik ze individueel grootbrengen.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Bas waar heb je op geselecteerd om dit zo te krijgen?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Arietuur schreef: di 07 jul 2020, 19:25 Heel gaaf dat flamed shield! Had er eigenlijk nooit bewust van gehoord maar snap precies wat je bedoeld. Ben heel benieuwd of je dit kan vasthouden in volgende generaties aangezien het ook 'per ongeluk' ingekomen is. Of kun jij het zo sturen door bepaalde combinaties te maken dat dit effect geen toeval meer is?
Het is een kleurvariant die af en toe naar bovenkomt. Waarschijnlijk een combinatie van bepaalde genen, maar vraag me niet welke. :P Het is me wel al opgevallen dat het veelal kleine imago's oplevert en dat de elytra (vrijwel) altijd bruin zijn. Ik ga die van mij dan ook samen zetten met dames met bruine elytra. Wie weet zorgt dat voor een hoger aandeel. Komen we helaas pas over 2 jaar achter..
Bijlagen
Flame.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

En als ik dames met lila-factor heb ga ik dat ook zeker proberen. Dan wordt het helemaal een feestje :D
Bijlagen
aktuelle_ugandensisk10b.jpg
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Gaaf hoor.
Echt super kleur
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Maurice schreef: di 07 jul 2020, 20:33 Bas waar heb je op geselecteerd om dit zo te krijgen?
Ik heb vooral gekozen voor imago's met lila-factor, een uitgesproken witte tekening en een tweekleurig pronotum. Daardoor heb ik de meeste kevers zonder tekening en met een egale kleur niet ingezet.

Een ander leuk experiment is mijn verschillende koppels groene M.t.ugandensis. Het groene mini-mannetje heb ik gekoppeld met alle vijf de vrouwtjes. Met tekening, zonder tekening, met lila-factor, met blauw, met geel en met leuke vlekken. Ben echt benieuwd of je dat terug gaat zien in de huidige generatie of dat het gewoon weer een random mix gaat zijn.
Bijlagen
IMG_7645-2 copy.jpg
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Mooi die experimenten, den benieuwd wat er uit gaat komen.
Super interessant.
Zal het vol belangstelling volgen en verheug me al vast op de volgende postings.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hier gebeuren hele mooie dingen!

Weer een kleurvariant die ik nog niet ken. Groenblauw met oranje :)
Bijlagen
DSC_9090 copy.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Kan niet wachten tot ze uit de cocon kruipen.
Bijlagen
DSC_9093 copy.jpg
Plaats reactie