Rustfase?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Rustfase?

Bericht door Helico »

Ik las dat kevers na het uitkomen, in een soort rustfase van 4 weken zitten. Is dit bij alle keversoorten zo, en waarom is dit?

Met vr. gr. Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Voor zover ik weet is dat bij de meeste kevers zo. Geen idee waarom eigenlijk. Misschien weet iemand anders dat wel.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Misschien gek, maar hoe weet je dat dat een kever in een rustfase zit. Kan je dat zien?
Is dit in de natuur ook zo?

Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Kevers gaan na het verlaten van de cocon de grond in en blijven daar een tijdje zitten. Dat wordt de rustfase genoemd. In de natuur zal dat ook gebeuren, maar daar zal je het weinig zien. Wie gaat er twee weken naast een cocon zitten om te zien wanneer die uitkomt en hoe lang de kever onder de grond blijft?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dus ze komen uit, gaan naar boven de grond en gaan dan weer de grond in voor ongeveer 2 weken. Nooit geweten dat ze dit doen.

Snap dat ze naar boven gaan, luchtje scheppen, kijken wat voor weer het is.
Nederlands weer, denken ga weer slapen (dit is een grapje).

Helico.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Pim schreef: wo 03 feb 2021, 16:21 Kevers gaan na het verlaten van de cocon de grond in en blijven daar een tijdje zitten. Dat wordt de rustfase genoemd. In de natuur zal dat ook gebeuren, maar daar zal je het weinig zien. Wie gaat er twee weken naast een cocon zitten om te zien wanneer die uitkomt en hoe lang de kever onder de grond blijft?
Er zijn ongetwijfeld biologen die dit wel eens gedaan hebben :lol: :lol:
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mirkku schreef: do 04 feb 2021, 09:25Er zijn ongetwijfeld biologen die dit wel eens gedaan hebben :lol: :lol:
Ik ben er zelf een en zou me hier toch niet aan wagen. 😜
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helico schreef: wo 03 feb 2021, 17:22 Dus ze komen uit, gaan naar boven de grond en gaan dan weer de grond in voor ongeveer 2 weken.
Nee, de cocon zit onder de grond, de kever breekt de cocon open en blijft een aantal dagen/weken uitrusten. Daarna gaat de kever naar boven.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok, nu snap ik het. Heb dit nooit geweten. Blijf hij/zij in de cocon zitten, nadat hij/zij deze opengebroken heb? Voor de rustfase?

Nu snap ik sommige foto's dan zie je een open cocon met een kever erin, geen pop. Weer wat geleerd.
Helico.
Plaats reactie