Opzet kleur vererving test en lijnen kweek.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Opzet kleur vererving test en lijnen kweek.

Bericht door Maurice »

Ik ga eens kijken wat het doet, die kleur vererving bij de mtu.
Heb bij de nu zittende kweekkoppels 3 paartjes genomen die aan dit experiment mee gaan doen.
Alle 3 de paartje zijn van verschillende bloedlijnen dus ik zou er even verder mee moeten kunnen.
Het is een meer jarig project, iets wat ik normaal nooit zou doen.
Het betekend ook dat ik meer larven van deze groep moet aanhouden dan eigenlijk gepland was.
Maar ik ben gewoon zeer benieuwd hoe het uitvalt.
De lijn zou blauw × bruin moeten worden.
Hier een aantal ingezette kevers voor de lijn.
De dames
Bijlagen
Dame 1
Dame 1
notepad1601011046380.jpg (93.9 KiB) 144 keer bekeken
Dame 2
Dame 2
20200829_190006.jpg (52.3 KiB) 147 keer bekeken
Dame 3
Dame 3
received_309167526821180.jpeg (55.67 KiB) 147 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Maurice op vr 25 sep 2020, 07:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

De heren
Bijlagen
Heer 1
Heer 1
IMG_20200814_082302.jpg (136.69 KiB) 146 keer bekeken
Heer 2
Heer 2
IMG_20200826_172929.jpg (117.36 KiB) 146 keer bekeken
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Wat nu uiteindelijk de bedoeling is is een lijn bestaande uit bruine, bruin groene en blauwe kevers.
Maar ook om te kijken hoe sommige factoren zullen vererven, denk daarbij aan de groen factor of het roodbruine prolotum.
Wat doet dat op blauw?
De wit factor is dat verervelijk qua hoeveelheid of is dat gewoon simpel voor elke kever anders?
Tot nu toe denk ik dat het witte patroon een soort handtekening is die je niet exact kunt kopiëren maar elke kever een eigen patroon heeft.
Wat doen de kleuren in het algemeen?
Krijg ik als ik bij het verparen van 2 bruine kevers in de volgende ronde ook blauwe?
Gewoon benieuwd, en ach je moet wat he.
Ben in iedergeval minimaal de eerste 2 jaar onder de pannen met de mtu😊
0001
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 00:46

Bericht door 0001 »

Ik vind dit soort experimenten echt prachtig! Ga ik zeker in de gaten houden.

Wel heb ik iemand gezien op een Engelstalig forum (sorry ik weet echt niet meer waar) iemand die een soortgelijke.kever (wederom sorry, erg nieuw dus ken de naam niet, in ieder geval een middel-groot kever met blauwe kleur en zo’n leuke neus op de mannetjes) die expres de fok had geselecteerd om een zo min mogelijk doorbroken witte lijn van het patroon te krijgen. Het was heel mooi, al die kevers hadden dus een compleet patroon. Een amerikaanse site zag ik juist een serie kevers die gefokt leken om zo min mogelijk patroon te hebben want die waren bijna egaal blauw en oranje met een paar vlekken hier en daar. Om eerlijk te zijn vond ik die met compleet patroon het mooist juist omdat de kleur daar extra sterk tegen af stak, het leek er echt extra fel door vooral bij de groene en paars/blauwe.

Je gaat met deze test vast heel veel plezier hebben met het open maken van de cocons, ik ben echt enorm jaloers op je leuke kevers!
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Persoonlijk vind ik die met veel wit ook het mooist.
Het is ook de bedoeling om dat er later in te krijgen.
Ik hen nog een lijn no stripe ernaast zwart en blauw maar dat zijn nu nog jonge L3 larven.

Jaloers hoef je echt niet te zijn hoor.
Wie weet waar jij nog tegen aanloopt
Plaats reactie