Prosopocoilus zebra

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Prosopocoilus zebra

Bericht door Maurice »

Mijn kweek tot nu toe met de prosopocoilus zebra.

De kweek is begonnen met 2 paartjes elk een aparte box.
Omdat er bij navraag van hoe ik het beste een kweekbox kon opbouwen 2 varianten genoemd werden die voor succes konden zorgen beide paren een andere opzet.

1) 22ltr box gevuld met FS
2) 22ltr box gevuld met stammen wit rot hout zacht en middel en FS.

Voordat ik over ben gegaan tot aanschaf natuurlijk druk bezig geweest met het vinden van informatie.
Contact gehad met 3 kwekers van deze soort en die informatie van hen kwam aardig overeen.
Het belangrijkste voor mij was natuurlijk of ze geschikt zijn voor een beginner als mij.
De stagbeetle familie is immers zo groot met vele soorten van gemakkelijk tot zeer moeilijk.
Gelukkig waren ze geschikt voor beginners.
En dan begint de zoek tocht naar materiaal voor de boxen nou FS was nog wat voorhanden, maar net niet genoeg voor 2 boxen.
Helaas was Pim uitverkocht.
Nadat we dat hadden aangeschaft inclusief stammetjes wit rot hout en 1 stammetje voorzien van shitake sporen de 2 koppels gekocht.
2 mooie koppels waren met 5 dagen binnen, inactief maar dat zou niet lang meer duren.
Het grootste vrouwtje bij het grootste mannetje gezet en de 2 iets kleinere ook samen gezet in een paringsbak.
Paringsbak = een kleinere ondiepe bak met een beetje FS en wat klim mogelijkheden zodat ze elkaar sneller vinden.
De paringen vonden voor 90% plaats op het moment dat het vrouwtje op de jelly zat te eten.
Na een week observeren en om de dag een paring te hebben gezien.
(Bij deze paring heb ik het vrouwtje op de jelly geplaats en ging ze eten waarna de man de rest deed.)
Zijn de paartjes in de boxen gegaan.
Als eten hebben ze daar nog een stuk mango gehad en een grote jelly banaan.
Voor de grote jelly is gekozen omdat de man daar ook gemakkelijk bij kan komen.
Het restant van de mango na 2 dagen weggehaald.
De heren zaten mooi in de omgeving van het eten verstopt onder een stuk schors, de dames waren weggedoken.
In de bak met de stammetjes was het eerste zaagsel te zien, het vrouwtje was dus beginnen met het maken van gangen.
Vanaf dat moment alleen nog gekeken of de jelly's vervangen moesten worden en dat om de 14 dagen.
Om de 14 dagen kregen ze ook nog een 1/2 jelly ananas of melk erbij variatie moet kunnen he.
En dan is het zover 2,5 maand later eerste controle op larven.
Eerst de bak met FS maar eens bekeken, gaat immers het snelste.
Nou Pfff dat viel tegen 2 larven L2 en na het volgens mij vinden van 3 eitjes gestopt met zoeken.
Wat een kleine dingen die eitjes, vooral als je die van een MTU gewent bent.
Voor de zekerheid de laatste 2 stammetjes wit rot hout even in water gelegd om wat vocht op te nemen en het FS niet leeg te trekken.
Beide imago's zaten in 1 bakje te genieten van een stuk galia meloen.
Bak 2 eerste stammetje 6cm doorsnee en alleen maar gangen, gangen en nog eens gangen.
Dit was het stammetje waar de dame als eerste in zat.
Geen spoor van larve of ei afzet, leek wel of ze het helemaal had uitgehold.
Stam 2 en 3 brachten de eerste larven L1 en L2 en ook nog een paar plaatjes waar eventueel een ei zou kunnen zitten.
Stam 4,5&6 maar et rust gelaten.
Alles weer terug gezet en de larven in een bak met FS gedaan.
De eerste bak ook maar voorzien van hout.
En dat bleek een goede keuze, de dame had een dag later vlink geboord en zat dus nu in de stammetjes.
Inmiddels is 1 paartje heengegaan en hoop ik over 2 maand nog wat nakomelingen in de stammetjes te vinden.
I dame is nog volop in het leven als vrijgezel.
En hopenlijk vinden we daar later ook nog wat larven bij.
Maar inmiddels al 9 L2 larven in bakjes zitten en nog 6 stammetjes te doorzoeken over 2 maand of misschien wel iets langer.
Voor mijn gevoel heb je dus echt wel hout nodig voor de kweek van deze soort.
De 50 tot 80 larven per bak zal ik wel niet halen mede omdat ik ze niet in groepen heb gekweekt wat toch veel mensen doen met deze soort.
Misschien volgen jaar 2 groepen of 2 trio's wie zal het zeggen.
Maar voor mijn gevoel is de kweek geslaagd ongeacht wat er nu nog in de boxen zit.
Is deze stagbeetle geschikt voor beginners?
Ja dat zijn ze volgens mij wel.
Wat heeft deze soort met me gedaan?
Nou het heeft me een voorkeur gegeven aan stagbeetles met name de prosopocoilus familie.
Dus wie weet komen er nog meer soorten.

Groetjes
Maurice


Ps hopenlijk over een maand of 2 meer succes te melden wat larven betreft en misschien wel een verslag over een succes kweek met de Cyclommatus mniszechi
Duimen maar.
Bijlagen
FB_IMG_1589530240197.jpg
FB_IMG_1589521126240.jpg
FB_IMG_1589521153068.jpg
Laatst gewijzigd door Maurice op vr 15 mei 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Leuk, je verslag. Ik ben mijn hart inmiddels ook wel een beetje verloren aan hertkevers.
Grappig, mijn Dorcus verstop zich ook steeds onder het hout dicht bij het voedsel :)
πŸͺ² Beetlegems πŸͺ²
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

lous77 schreef: ↑vr 15 mei 2020, 09:22 Leuk, je verslag. Ik ben mijn hart inmiddels ook wel een beetje verloren aan hertkevers.
Grappig, mijn Dorcus verstop zich ook steeds onder het hout dicht bij het voedsel :)
Ik heb het idee dat hij wacht op zijn meisje om haar dan te bespringenπŸ˜±πŸ˜‚

Ja ze zijn geweldig die hertkevers.
Maar ook pijnlijkπŸ˜‚πŸ˜‚ vooral als je ze aan je vinger hebt hangen kan ik je vertellen.
(cyclommatus mniszechi)
Wat een kracht
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Het vliegend hert is ook voor ons een absolute favoriet. Maar voorlopig nog even niet. Eerst ervaring opdoen met kevers die makkelijk in substraat te houden zijn. Daarna hopen we ook wat te gaan proberen met deze soort
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Nathan schreef: ↑vr 15 mei 2020, 16:41 Het vliegend hert is ook voor ons een absolute favoriet. Maar voorlopig nog even niet. Eerst ervaring opdoen met kevers die makkelijk in substraat te houden zijn. Daarna hopen we ook wat te gaan proberen met deze soort
Ze zijn echt mooi hoor.
πŸ˜‰
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Nathan schreef: ↑vr 15 mei 2020, 16:41 Het vliegend hert is ook voor ons een absolute favoriet. Maar voorlopig nog even niet. Eerst ervaring opdoen met kevers die makkelijk in substraat te houden zijn. Daarna hopen we ook wat te gaan proberen met deze soort
Mochten jullie eraan toe zijn geef maar een gil.
Kunnen we kijken of ik wat passende vliegendhertjes heb zittenπŸ˜‰
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Maurice schreef: ↑za 16 mei 2020, 07:35
Nathan schreef: ↑vr 15 mei 2020, 16:41 Het vliegend hert is ook voor ons een absolute favoriet. Maar voorlopig nog even niet. Eerst ervaring opdoen met kevers die makkelijk in substraat te houden zijn. Daarna hopen we ook wat te gaan proberen met deze soort
Mochten jullie eraan toe zijn geef maar een gil.
Kunnen we kijken of ik wat passende vliegendhertjes heb zittenπŸ˜‰
Dat zou echt geweldig zijn.
Maar we hebben nu 4 verschillende soorten zitten ( Xylotrupes sumatrensis, Chlorocala africana, Mecynorrhina ugandensis en Dicronorrhina derbyana) waar we eerst eens goed ervaring mee op willen doen.
Het laten groeien van de larven gaat tot op heden uitstekend.
Bij onze eerste verpopping van de Mecynorrhina ging het helaas fout.
De verpopping van de Xylotrupes ging gedeeltelijk goed. De imago die er uit kwam was helaas niet helemaal goed.
We hebben er nog 7 zitten waar we nu nog geduldig een paar maandjes op gaan wachten.
Voordat we aan een vliegende hert gaan beginnen zijn we echt wel een jaartje of meer verder.
In ieder geval hartelik dank voor het aanbod en we houden het zeker in gedachte.
Plaats reactie