Cocon van steekschuim

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Cocon van steekschuim

Bericht door Joris »

Hoi lui,

Weten jullie of een kunstmatige cocon van steekschuim invloed heeft of de grootte van imago’s? Lijkt me niet aangezien een pop niet meer eet en klaar is met groeien dacht ik.

Het zit zo dat de eerste vrouwtjes van mijn P. muelleri aan het verpoppen zijn (1 is zelfs klaar) dus het zal niet lang meer duren voor de mannetjes beginnen. Ik heb het merendeel in glazen koffiepotten (zie foto) staan en ik vermoed dat dit optimale groei van de mannen verhindert. Grootte van de vrouwen maakt me niet echt uit.

Wat denken jullie, moet ik proberen wat larven te verhuizen? Zo ja, wat voor pot raden jullie aan (die ik online kan bestellen)? En toch een steekschuimen cocon maken zelfs als het geen invloed op grootte heeft? Bedankt!
Bijlagen
Koffiepot, normale grootte denk ik?
Koffiepot, normale grootte denk ik?
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

ik denk dat vooral de voeding te maken heeft met hoe groot je imago gaat worden.
De grote van je bak en of pot moet natuurlijk wel ruim genoeg zijn voor een cocon.
Ik heb geen ervaring met deze soort dus kan je van een minimale grote niks zeggen.
Maar misschien heb je wat aan het filmpje
Kunstmatige cocon zou ik alleen doen als het echt nodig is.
Maar ook hier geen ervaring met Oasis.


https://youtu.be/agq7C6VWRjg
Laatst gewijzigd door Maurice op ma 11 mei 2020, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Joris schreef: ma 11 mei 2020, 18:25 Lijkt me niet aangezien een pop niet meer eet en klaar is met groeien dacht ik.
Je hebt zelf het antwoord al gegeven :)
🪲 Beetlegems 🪲
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Ja dat kanaal heeft veel geholpen toen ik een kever soort koos om mee te beginnen!

Ik denk dat ik ze toch maar in deze potten laat zitten en kijk wat er uit komt. Daarop zal ik dan baseren of ik grotere potten zoek voor de volgende generatie. En kijken of ik m’n vriendin kan overtuigen om me meer ruimte te geven voor broedboxen haha
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Joris schreef: ma 11 mei 2020, 18:57 En kijken of ik m’n vriendin kan overtuigen om me meer ruimte te geven voor broedboxen haha
Daar kan ik je niet mee helpen🤣🤣

Ik zou gewoon een keer straal bezopen uit een pub komen en dan de volgende dag zeggen Pfff voor dat geld had ik ook 5 kweekboxen meer kunnen hebben 😂😂

Ik heb gisteren nog even contact gehad met een kweker van deze soort.
Hij gebruikt voor de mannen bakken van de action 1,5 ltr en voor de dames 650ml
En hij heeft regelmatig mannen tussen de 55 en 60mm.
Weel alleen niet of jullie een action hebben in Engeland.

Foto is van het soort box wat hij gebruikt maar da kleiner.

(ik gebruik ze overgingens ook hoor alvanaf het begin)
Bijlagen
Screenshot_20200512_082503_com.android.chrome.jpg
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Ohhh ja ff wat de cocon betreft,

Van een aantal kwekers heb ik gehoord dat een cocon van 12 tot 15 cm normaal is bij een manlijke larve.
Als je dus Oasis wilt gebruiken zou ik een cocon van 15cm uitsnijden
En dan heb ik het over imago's van 5 tot 6 cm.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Zal dat pub idee maar eens moeten proberen zodra ze weer open gaan hahaha

Ik heb wat plastic bakken van dat formaat besteld om imago’s in the houden, wellicht inderdaad ook een optie voor larven. Ik heb tot nu toe vooral glas gebruikt omdat ze zoveel knagen en schade achterlaten aan plastic bakjes. Ik zal eens kijken of ik genoeg substraat heb voor zo’n verhuizing. Bedankt voor de tips!
Plaats reactie