startkweek: Oryctes nasicornis grypus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

En de andere foto:
Afbeelding

Sorry voor de donkere en ietwat wazige foto maar ze zijn nogal hyper+de foto is met mijn tablet gemaakt ipv eos 550 d
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk dat de kweek goed loopt ! Blijven grappige dieren, zeker met die rare geluiden die ze kunnen maken door hun lijf tegen de dekschilden te wrijven :-D
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Oh dat heb nog niet gemerkt maar dat ze herrie kunnen maken door met die verse scherpe klauwtjes over het plastic te schrapen en door dat puntje in het luchtgaatje te stoppen en dan zijn kop te draaien waardoor er zo'n harde tak vrijkomt. Dat is leuk als ze in je slaapkamer staan zodat ik steeds moet gaan kijken of ze niet proberen te ontsnappen :D
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Koen,

Dit om jou even te illustreren dat deze van mij nog steeds in larf zijn.
De meeste wegen 22 g, maar de uitersten zijn 19-25 g.

Dit zijn er 3 van de 9 die ik nog over heb:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Zo, bij jou doen ze het dus erg goed. Bij mij blijft er 1 rond de 18gram hangen en de rest op een gram of vijftien. Weet jij toevallig hoe je bij deze soort het geslacht kan zien? Heb nu ook nog negen larven zitten maar heb geen flauw idee welk geslacht ze hebben, heb nog steeds acht vrouwelijke imago's, want ik wil weten of er nog een man tussen de larven zit.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Koen,

Het is alvast niet gemakkelijk. Ik dacht dat mannen een V-vormige tekening op hun buikkant hadden en vrouwtje dit niet hadden (net zoals bij Allomyrhina sp. of Xylotrupes sp.), maar ben er alvast niet zeker van.
Ik ben nog steeds benieuwd naar hun uitkomsten, maar denk dat het misschien pas voor juni-juli zal zijn (ik gok: verpopping juni/juli 2013, uitkomsten augustus/september 2013, diapause tot maart-april 2014, activiteit pas april/mei/juni 2014)... De overblijvende 9 larven hebben waarschijnlijk gekozen voor een 2-jarige cyclus (een eerste populatie kan slechts in 8-10 maanden een cyclus voltooien, maar een andere kan er dubbel zo lang over doen, kwestie van de inteelt te beperken; hetzelfde gebeurt bij Mecynorhina (torquata) ugandensis heb ik gemerkt).
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Jippie,
Vanochtend een paring waargenomen :D Had donderdagavond een plastic bak open gemaakt omdat er zo'n herrie uit kwam(ondoorzichtig) waar een larf in hoorde te zitten maar ik had al een tijdje niet naar de bak gekeken dus ik ging kijken door de herrie. Zit daar een redelijk kleine neushoornkever in, maar met een hoorntje van 2mm lang. Ik heb hem maar in de bak gegooid bij de acht vrouwtjes van dan zit alles weer bij elkaar met de hoop dat het een mannetje is en nu is het dus bevestigd. Ik ben weer helemaal in mijn sas.

Ps. Al mijn eudicella gralli hubini's zijn ondertussen omgevallen maar er zitten als het goed is larven in de grond dus die ga ik binnenkort uitzoeken.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat leuk Koen ! Heb je er een foto van ? :)
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Nee ik heb er geen foto van ;) zal dat beest zo weleens gaan vangen voor een foto.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Heb hem nog niet langs zien trekken, dus ik heb nog geen foto. Hopelijk komt ie nog wel een keer langs, anders is ie wel erg gemeen door zich te verstoppen en zich niet meer te laten zien.
Plaats reactie