Hondenbrokken

Wat geef jij je kevers te eten?
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Arne,

Ik denk dat je nog eens goed in het forum moet zoeken, want ik heb het gevoel dat hier iets speelt tussen een klok en een klepel ..... In het algemeen worden hondebrokken als larvenvoeding afgeraden en worden kattebrokken (de goedkoopste droge brokken rotzooi die je maar kunt vinden) juist aanbevolen.
In ieder geval doen mijn beestjes (Eudicella's en Mecynorrhina's) het goed op die zooi :D .

Met paardemest zou ik pas gaan experimenteren als je het keverkweken een beetje onder de knie hebt. Alle soorten die voor de beginnende en ietwat gevorderde kweker geschikt zijn, doen het ook uitstekend zonder paardemest.

Bovendien moet je ontzettend voorzichtig zijn en precies weten waar je mest vandaan komt. Medicijnen zoals bijvoorbeeld ontwormingsmiddelen zijn erg schadelijk voor de larven.

Groetjes
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenavond!
Ik zal alles nog eens doorspitten ik zal vast wat gemist hebben.
Ik zal ook eens kijken waar ik het gelezen had, over die hondenvoeding vs kattenvoeding.

De paardenmest is vrij van medicatie ed. en er komt niet meer dan een paar procent van in het substraat. Ik heb het in een paar bakken van 5 liter waar 4 larven inzitten.
(Dicronorrhina)
Omdat ik weer net begin heb per soort ongeveer 20 larven over 4 bakken verdeeld.
In het verleden heb ik ook kevers gehouden.
Toen was het eigenlijk ook alleen substraat uit het bos halen.
Maar toen had ik ook geen internet en nu krijg ik een hele hoop informatie onder ogen.
Vandaar mijn vele vragen.
Maar in elk geval bedankt voor de tips!

En toch de klok en de klepel het ging over overdosis proteínen door kattenvoer.
Ik had dat gelezen op de site van Hier Krabbelts.
mvg Arne
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Een overdosis proteïnen kan voorkomen, maar enkel indien je te veel kattenbrokken (of zelfs hondenbrokken) door het substraat mengt. Dan kan jouw larve blauw gaan aanzien en uiteindelijk afsterven. Toch zijn kattenbrokken geschikter (uit eigen ervaring heb ik geen goede resultaten met hondenbrokken bereikt).

De paardemest die je erbij voegt, is die droog?
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenmiddag,
Oke dan zal ik als ik het probeer, kattenbrokken halen.

Ik heb de paardenmest ongeveer half gedroogd een klein strookje aangeboden.
Oude mest van een maand of 5-6.

mvg Arne
Plaats reactie