Gammarus

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Gammarus

Bericht door Lous »

Wie heeft ervaring met het voeren van gammarus? Leg je die gewoon op het substraat? En moet het nog vochtig gemaakt worden of is dat niet nodig?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Je kan het net als zijderupsenpoeder door het substraat mengen, zodat het vanzelf vochtig wordt.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: ma 04 nov 2019, 16:29 Je kan het net als zijderupsenpoeder door het substraat mengen, zodat het vanzelf vochtig wordt.
Ok, dat is makkelijk dus. Maar trekt dat geen mijten aan?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Heb hier nog een half potje staan. Ben daar ooit eens mee begonnen, maar bracht bij mij vooral veel werk met zich mee waardoor ik er al snel weer mee gestopt ben. Ze schimmelen snel en trekken daarbij ook veel mijten aan. Als ik ze op het substraat strooide kon ik ze er twee dagen later weer vanaf halen. Ze zijn zeker te gebruiken, maar begin dan vooral voorzichtig met kleine hoeveelheden.

Ik heb eerder wel regelmatig gemalen zijderupsen door het substraat gemengd. Dat leverde geen problemen op. Verwacht dat gemalen gammarus ook op die manier te gebruiken zal zijn. Ik merkte echter niet echt een verschil tussen kevers in bakken mét en bakken zonder zijderupspoeder. M.t.ugandensis, M.t.immaculicollis en M.p.confluens waren gemiddeld van een vergelijkbaar formaat. Of het daadwerkelijk voordelen heeft die de moeite waard zijn blijft een subjectief iets.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: ma 04 nov 2019, 17:39 Heb hier nog een half potje staan. Ben daar ooit eens mee begonnen, maar bracht bij mij vooral veel werk met zich mee waardoor ik er al snel weer mee gestopt ben. Ze schimmelen snel en trekken daarbij ook veel mijten aan. Als ik ze op het substraat strooide kon ik ze er twee dagen later weer vanaf halen. Ze zijn zeker te gebruiken, maar begin dan vooral voorzichtig met kleine hoeveelheden.

Ik heb eerder wel regelmatig gemalen zijderupsen door het substraat gemengd. Dat leverde geen problemen op. Verwacht dat gemalen gammarus ook op die manier te gebruiken zal zijn. Ik merkte echter niet echt een verschil tussen kevers in bakken mét en bakken zonder zijderupspoeder. M.t.ugandensis, M.t.immaculicollis en M.p.confluens waren gemiddeld van een vergelijkbaar formaat. Of het daadwerkelijk voordelen heeft die de moeite waard zijn blijft een subjectief iets.
Ik had al zo’n vermoeden dat het makkelijk gaat schimmelen en mijten aantrekt. Ze moeten vermalen worden? Of kunnen ze ook in zijn geheel toegevoegd worden?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik zou het sowieso vermalen. Dan kunnen de larven het sneller opnemen.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: ma 04 nov 2019, 18:41 Ik zou het sowieso vermalen. Dan kunnen de larven het sneller opnemen.
Ok, ga ik doen. Misschien moet ik er maar rekening mee houden dat ik dan het substraat kort na het toevoegen ervan moet verversen.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Goedemorgen iedereen,

Ik heb in de loop der jaren gammarus, zijderups cocons, zijderups gemalen, Japans proteine poeder, hondebrokjes, kattebrokjes en dergelijke uitgeprobeerd.

Vandaag gebruik ik nog steeds gedroogde gammarus kreeftjes, ongemalen.

Er is wel degelijk een zeer duidelijk verschil in grootte voor bepaalde soorten.
Dit is géén "subjectief" gegeven.
Zet eens 20 larven met en 20 larven zonder op en meet het verschil bij de imago's.

Niet alle soorten hebben extra proteines nodig.
Heel wat soorten (de meeste) doen het perfect zonder maar mét degelijk vers substraat of goed uitgewerkte flake soil.
Goliathus gaat niet zonder. (enkele brokjes aan de oppervlakte leggen)

Ongemalen zijderups cocons trekken gemakkelijk kleine vervelende vliegjes aan wanneer ze vochtig worden.
Teveel poeder toevoegen in je substraat geeft (zeker als het substraat wat vochtig is) bijna altijd een mijten probleem.
Kattebrokjes en hondebrokjes schimmelen snel.
Regelmatig een kleine hoeveelheid aanbieden is beter.

In mijn geval werkt gammarus het beste.
Bij het vervangen van het substraat doe ik onderaan (waar de larve het meest zit) een aantal gammarus kreeftjes.
(10-20 afhankelijk van de soort en het stadium).

Door kreeftjes te gebruiken kan je gemakkelijk zien of ze op zijn of niet.
Binnen de week zijn ze dan meestal op.
Mocht dit niet zo zijn, verminder dan de hoeveelheid.
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat is een mooie uiteenzetting! En goed om te lezen dat het voor jou goede resultaten meebrengt.

Door de jaren heen heb ik ook aardig wat geëxperimenteerd met suppleren. Dat resulteerde met regelmaat in mijten, varenrouwmug, fruitvliegen en zelfs explosies van nematoden in mijn bakjes. Vandaar dat ik de vraag of men eiwitrijke additieven moet geven altijd beantwoord met: "Het moet niet, het kan wel, maar of je het moet willen is een persoonlijke overweging."

Wil je kevers die net een paar millimeter groter zijn, dan kun je het overwegen. Dan moet je echter per soort gaan uitproberen wat ze wel eten en wat niet, hoe veel je moet bijvoeren, hoe vaak je moet verversen en wat het materiaal met je substraat doet. Dat kan zeker, maar noodzakelijk is het niet en voor mij persoonlijk is het de moeite veelal niet waard. Je zal het mij doorgaans dan ook horen afraden. Met name omdat het doseren in de experimenteerfase nog wel eens mis kan gaan.

Uiteraard is het ook afhankelijk van de soort die je kweekt. Zeker bij kleine soorten tot een cm of 4-5 levert het je misschien een millimeter grotere exemplaren op. Dat effect bereik je echter ook door je larven bij wat lagere temperaturen (kamertemperatuur) te houden op een gewoon bladsubstraat. Wat dat betreft blijft het van verschillende factoren afhankelijk is in het ook altijd een kwestie van uitproberen en experimenteren.

Eerder legde ik de gammarus altijd bovenop het substraat, dat ging na een dag of twee schimmelen en resulteerde in een golf aan mijten. Wellicht dat ik met het resterende potje eens wat ga uitproberen en ze onder in de bak ga leggen. Dat is een goede tip!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: di 05 nov 2019, 09:59 Eerder legde ik de gammarus altijd bovenop het substraat, dat ging na een dag of twee schimmelen en resulteerde in een golf aan mijten. Wellicht dat ik met het resterende potje eens wat ga uitproberen en ze onder in de bak ga leggen. Dat is een goede tip!
Titus schreef: di 05 nov 2019, 08:42 In mijn geval werkt gammarus het beste.
Bij het vervangen van het substraat doe ik onderaan (waar de larve het meest zit) een aantal gammarus kreeftjes.
(10-20 afhankelijk van de soort en het stadium).

Door kreeftjes te gebruiken kan je gemakkelijk zien of ze op zijn of niet.
Binnen de week zijn ze dan meestal op.
Mocht dit niet zo zijn, verminder dan de hoeveelheid.
Erg waardevol om jullie ervaringen te lezen! Ik ga de methode van Titus ook proberen, ben benieuwd of het een positief resultaat geeft.
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie