Flake soil in voorbereiding

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Flake soil in voorbereiding

Bericht door Pim »

Heb net een bak met zaagmeel klaargemaakt om te composteren tot flake soil. Het mengsel laat ik meestal een paar weken staan en roer het om de dag om. Als het dan een beetje donkerder is gaat het de compostmachine in. Hierbij foto's van het zaagmeel, het verse mengsel en een mengsel dat al drie weken staat en binnenkort de compostmachine in gaat.

Onderaan een foto zoals het er na een paar dagen in de compostmachine uit ziet. Het moet dus nog een paar dagen langer in de machine blijven zitten.
Bijlagen
Zaagmeel
Zaagmeel
Vers, 3 weken oud en bijna klaar flake soil
Vers, 3 weken oud en bijna klaar flake soil
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ben even benieuwd; wat voor zaagsel gebruik jij? Eiken en beuken? En moet het per se de compostmachine in? Die heb ik zelf niet, maar had bedacht, als ik me er een keer aan ga wagen, dat ik het dan gewoon regelmatig flink omschep. Of is dat niet voldoende?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Het zaagmeel is beuken zaagmeel. Heb vorig jaar ook eiken zaagmeel gebruikt, wat iets donkerder is. Het moet helemaal niet de compostmachine in, maar dat werkt gewoon iets sneller (is klaar in een week) en wordt automatisch omgeschept. Gaat dus sneller en is eenvoudiger. Het kan ook in een bak of zak, maar duurt dan een paar maanden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dit is de compostmachine.
Bijlagen
Compostmachine
Compostmachine
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Oh, dat ken ik helemaal niet. Ik zie wel op internet voorbij komen hoe mensen bezig zijn met zo’n compostmolen. Heb ik ook geen ervaring mee.
Maargoed, dat scheelt dus wel behoorlijk in tijd, misschien toch maar eens in verdiepen dan... ik vind steeds kopen ook wel een dure hobby worden :lol:
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dat dacht ik ook. Het enige is wel dat het best behoorlijk meer tijd kost om te maken dan ik van tevoren gedacht had. Veel meer tijd dan blad halen en vermalen, wat ik eerder altijd deed. Het gemakkelijke er van is wel dat ik het thuis kan maken en een redelijke voorraad kan gaan maken in de zomer. 's Winters lukt het niet, vanwege de te lage temperaturen.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Goed bezig zou ik zo zeggen.

Maar voor welke soorten is dit echt nodig?
Soms zie je foor de bomen het bos niet meer, zoveel verschillende adviezen qua voeding en substraten.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Het is volgens mij voor geen enkele soort echt noodzakelijk. Lange tijd hebben we het zonder dit type substraat gedaan en dat ging ook goed.
Ik werd het eigenlijk een beetje zat om zwaar afhankelijk te zijn van blad/houtsubstraat, helemaal als het in de winter opraakte. Probeer dan maar eens een fatsoenlijke voorraad op de kop te tikken. Bovendien droog ik het blad altijd voordat ik het opsla en later gebruik. Dat lukt in de winter al helemaal niet. Daarom ben ik verder gaan kijken en kwam op flake soil. Met de relatief beperkte ruimte die ik hier beschikbaar heb kan ik, zeker in de zomer, regelmatig een portie maken. Ook kan ik het snel drogen in deze kleine hoeveelheden, zodat het ook lang houdbaar is.
Inmiddels gebruik ik het als hoofdbestanddeel voor al mijn larven en ze doen het er goed op, ieder geval niet slechter dan op blad en/of witrothout substraat.
Voor mij telt dus hoofdzakelijk het gemak om altijd een redelijke voorraad substraat te hebben.

Ik gebruik het nu voor Protaetia, Chlorocala, Dicronorrhina, Mecynorhina en Dynastes.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Ik heb het wel thuis, meng het met eik-berk humus
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Lijkt me een goed idee.
Plaats reactie