Hallo

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Paul69
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 dec 2019, 06:53

Hallo

Bericht door Paul69 »

Vorige week heb ik in Houten 2 larven gekocht van de Atlas kever. Op de bodem van mijn bak met Jungle nimphen (wandelende takken) bestaat uit een 10cm dikke laag bosgrond. Hier heb ik de 2 larven nu in gehuisvest. De bak is 50x30 en 60cm hoog.
In het verleden heb ik wel rozenkevers gehouden. Maar dit lijkt mij een heel andere uitdaging.
Ik hoop op dit forum alle info te vinden die ik nodig ga hebben om deze larven zich tot prachtige kevers te laten ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi Paul en welkom! :)
Bedoel je de Chalcosoma atlas?
🪲 Beetlegems 🪲
Paul69
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 dec 2019, 06:53

Bericht door Paul69 »

Ja inderdaad Chalcosoma atlas.
Ze wegen nu ongeveer 10 gram. In welk stadium zitten ze dan? Dat ben ik vergeten te vragen toen ik ze kocht.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Paul69 schreef: vr 06 dec 2019, 09:49 Ja inderdaad Chalcosoma atlas.
Ze wegen nu ongeveer 10 gram. In welk stadium zitten ze dan? Dat ben ik vergeten te vragen toen ik ze kocht.
Ik heb geen ervaring met deze soort, maar ik denk L2. Kan je een foto van ze plaatsen?
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Welkom.

Mooie soort
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Paul,
Welkom op het forum.
Leuk dat je larven van Chalcosoma gekocht hebt.
Een laag van 10cm lijkt me een beetje weinig trouwens. Ik denk dat je ze in een bak met een diepere laag moet doen. Heeft de verkoper niet verteld hoe je ze moet opkweken?
Paul69
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 dec 2019, 06:53

Bericht door Paul69 »

Ik heb ondertussen de laagdikte verhoogd naar 15 cm en heb er ook wat meer stukken witrot beuken hout bijgedaan. De verkoper heeft me niet veel meer verteld dan ik al wist over het houden van kevers en 10 cm zou volgens hem genoeg zijn.
Ondertussen heb ik veel gelezen en filmpjes gekeken en ben bang dat ik een beetje verslaafd raak aan deze beestjes. Vooral de verschillende neushoornkever vind ik interessant. Dus als iemand nog larve over heeft houd ik me aanbevolen😉
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Het is zeker verslavend.
Neushoornkevers zijn zeker mooi, zoveel verschillende soorten en ondersoorten om soms gek van te worden.

Zou overigens nu geen larven of kevers meer halen, tenzij je ze kunt ophalen natuurlijk.
De post is in deze tijd heel druk en de levertijd kan dus langer zijn dan gewend.
En de temperatuur is nu ook niet echt ideaal om te versturen.
Plaats reactie