Bodembedekking

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bodembedekking

Bericht door FruityReptiles »

Hallo,

Nu heb ik al op verschillende pagina's gesproken met mensen, en daarin het probleem aangekaart van loofbossen in de polder. Te veel klei en niet echt een humuslaag te vinden hier.

Nu kom ik bij een schoonmaak een blok humus tegen. Dit is zo'n blok waar je 1 liter water bij gooit en je hebt 9 liter humus. Nu wou ik dit met eikenbladeren en vermolmd hout (eiken) gaan vermengen tot een voedingsbodem voor me l2-l3 pachnoda sinuata flaviventris larven.

Kan dit of moet ik toch echt een betere locatie voor humus vinden? Ik heb alles behalve het hout al liggen, en als dit kan voor larven dan hebben ze vanavond al een nieuw substraat!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik begrijp het blok humus niet helemaal :? Wat bedoel je daar precies mee ? Is het iets uit het tuincentra ? Ach elk soort humus is bijna beter dan geen humus. Je kunt dan het beste het eikenblad onderop gooien en daaroverheen het mindere humus of evt potgrond. Zo hou je volume en je vochtigheid vast. Maar let op, spullen van een tuincentrum bevatten vaak insecticiden. Even goed op de verpakking lezen wat het is en wat erdoorheen zit en het even navragen bij het personeel. Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb en je er wat aan hebt. Maar zeg het aub als ik er naast zit.
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bericht door FruityReptiles »

Hansje Pansje schreef:Ik begrijp het blok humus niet helemaal :? Wat bedoel je daar precies mee ? Is het iets uit het tuincentra ? Ach elk soort humus is bijna beter dan geen humus. Je kunt dan het beste het eikenblad onderop gooien en daaroverheen het mindere humus of evt potgrond. Zo hou je volume en je vochtigheid vast. Maar let op, spullen van een tuincentrum bevatten vaak insecticiden. Even goed op de verpakking lezen wat het is en wat erdoorheen zit en het even navragen bij het personeel. Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb en je er wat aan hebt. Maar zeg het aub als ik er naast zit.
Ja klopt wel aardig.. en dat blok humus heb ik ooit eens op een beurs gekocht (1jaar geleden) en zit in plastic verpakt. Is eigenlijk bedoeld als bodem laag voor in een terrarium. En bevat geen schadelijke stoffen. Maar zo is me vraag wel beantwoord ja. :)

heb even een foto van de manier hoe zo'n blok werkt voor je ingevoegd.
Afbeelding

Nog even een kleine wijziging: in plaats van potgrond ga ik (ook uit me terrarium overige stapel) een zak rainforest-earth gebruiken. Dit is iets zachter qua structuur. Maar houd vocht goed vast, en veranderd van kleur als het uitdroogt (heel handig al vind ik zelf). Hier zitten tevens ook geen schadelijke stoffen in.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Goed geregeld !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Blok humus? Is dit niet gewoon Cocopeat? :?
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bericht door FruityReptiles »

Nee je hebt verschillende. Ik heb thuis ook cocopeat (ben ik niet zo fan van), maar je hebt ook humus en gewoon potgrond en nog meer allerlei verschillende dingen.

google maar eens op "humus brick" en dan krijg je wel verschillende opties te zien.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heel nieuwsgierig maar welke beurs was dat ?
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bericht door FruityReptiles »

Hansje Pansje schreef:Heel nieuwsgierig maar welke beurs was dat ?
Ik heb gezien dat een vriend van me er 1 meenam vanaf de beurs in Zwolle. En ik heb mijn "brick" gekocht in Houten.
Maarten Wijnen
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 jul 2014, 14:20

Bericht door Maarten Wijnen »

Beste mensen,

Ik wil mijn bak met een paar koppeltjes Chlorocala Africana Camerunica en een koppeltje Archispirostreptus gigas (miljoenpoten), opnieuw inrichten en het liefst de luchtvochtigheid wat verhogen. Hiervoor heb ik Plantation Soil van Exo terra gekocht, ook een geperst blok waar je 3L water bij moet gooien. Echter zijn het wel vezels van de kokosnootbast. Maar na het lezen van verschillende posts op het internet over cocopeat, begin ik toch te twijfelen of het wel verstandig is om dit met beuk\eik humus te mengen. Daarbij kwam ik verhalen tegen van muggen, vliegjes en zelfs ‘giftige‘ cocopeat:(.
Mijn idee is alleen verhogen luchtvochtigheid, en de mogelijkheid bieden voor kevers en miljoenpoten om eventueel te graven en/of eitjes af te zetten (kever larven haal ik eruit).
Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Of is zo'n Humus Brick (is toch ook cocos?) toch een veiligere optie?
Ik hoor het graag!
Groetjes Maarten
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoi Maarten,

Ik heb geen ervaring met cocopeat maar vraag me af of je dit überhaupt wel moet willen. Ook cocopeat droogt op een zeker moment uit, dus je zal de bak moeten blijven sproeien om hem vochtig te houden. Het idee van cocopeat is volgens mij meer dat het vocht vast houd in een zeer vochtige bak zoals een paludarium, ik denk dat het in deze situatie niet van toepassing is. Bovendien heeft het voor jou soorten totaal geen toegevoegde waarde wat voeding beterft. Voor zowel A.gigas als de clorocala's is het naar mijn idee gewoon het beste om fijne bosgrond te gebruiken. Dit is perfect voor de ei afzet van de chlorocala en A gigas gaat hier zoizo ook in graven mits de laag dik genoeg is natuurlijk. A gigas houd er ook van om een hoekje met grof blad ergens in een hoek te hebben om lekker onder te kruipen en zo nu en dan van te smikkelen:)

Succes ermee!
Plaats reactie